Tuesday, August 13, 2013

BANII - IMPORTANTA EDUCATIEI FINANCIARE

O mare descoperire in cadrul dezvoltarii personale a fost ca in ciuda pretentiilor mele de persoana educata, imi lipsea, si inca e in curs de efectuare, o solida educatia financiara. Asa cum am mai scris, vin dintr-o familie cu venituri medii din care banii nu au lipsit ca nivel de venit, in schimb, parintii mei nu reuseau niciodata sa aiba bani pana la urmatorul salariu. In acelasi timp, oameni cu venituri mult mai mici reuseau sa aiba si economii.

Partea buna din educatia pe care am primit-o a fost sa castig relativ bine, totusi, sunt departe de a fi multumita, nu de calitatea si cantitatea muncii mele, ci pentru ca muncesc de multe ori in sisteme "nerecunoscatoare" cum ar fi invatamantul de stat, si nu ma refer aici la copii, care sunt extraordinari si sunt cei care ma opresc sa plec din sistem, ci pentru ca sistemul este atat de "egalitar" in abordare incat un profesor cu rezultate exceptionale, in ciuda rezultatelor elevilor sai, este platit la fel ca si cel care-si face treaba, si atat. Eu spun si o tot repet, acest sistem, in ciuda faptului ca este foarte mare si greoi, are noroc si inca atrage oameni de calitate tocmai pentru ca ofera "iluzia sigurantei", si nu este singurul sistem care atrage prin asta.

"Iluzia sigurantei" ii opreste pe multi oameni sa plece din slujbe care nu le aduc satisfactii, fie banesti, fie sufletesti (eu nu ma pot plange de cele de suflet, de vreme ce lucrez cu cei mai frumosi oameni, si anume, copiii). Eu nu sfatuiesc pe nimeni sa-si dea demisia inca, nici eu nu am facut-o, in schimb va sfatuiesc sa incepeti sa va educati financiar. Cel mai bun inceput il reprezinta cartea lui Robert Kiyosaki "Tata bogat, tata sarac" si apoi ceilalti autori de referinta in domeniul financiar, cum ar fi Donald Trump, Richard Branson, Kim Kiyosaki (pentru doamne), Bert Whitehead ("De ce fac oamenii inteligenti lucruri prostesti cu banii"). Ii vad pe multi oameni preocupati de faptul ca guvernul nu face ce ar trebui si-si petrec prea mult timp criticand ce fac politicienii. Asa cum mi-a raspuns si Kim Kiyosaki la intrebarea mea, (puteti vedea mai jos incepand cu minutul 18', cu toate ca va sfatuiesc sa urmariti intregul stream), guvernele nu vor purta prea curand grija oamenilor, guvernantii isi vor vedea in continuare de interesele lor, prin urmare, realitatea face necesar sa ne purtam grija noi in primul rand, ca-i pielea noastra si a familiei noastre in joc.

Ce putem face? In primul rand sa ne educam. De cand am citit "Tata bogat, tata sarac" relatia mea cu banii s-a schimbat enorm. Nu sunt milionara, inca, sau miliardara, cum m-a sfatuit Kim, in schimb sunt pe plus. Am inceput sa tin o evidenta Cashflow (cati bani imi intra si pe ce se duc), chiar daca la inceput mi s-au strepezit dintii. Prima reusita a fost ca am reusit sa fac o serie de cursuri si seminarii foarte costisitoare care au dus si vor duce la certificari NLP internationale, certificari ce imi vor aduce bani in cele din urma, si am ramas cu contul pe plus. Am mai realizat ca se duc sume imense anual pe cheltuieli "marunte" iar cand m-am gandit ca am facut banii in plus de multe ori platind ca pret timpul pe care mi l-as fi dorit alaturi de baietii mei (sotul si baiatul), am inceput sa fiu mai chibzuita. Jocul banilor e unul copilaros de simplu, e nevoie de mai multe "intrari" decat "iesiri" ca sa nu dai de belea. In schimb, mentalitatea "baga bani" nu face decat sa ne creeze niste obiceiuri paguboase de consumatorism tocmai cand suntem in floarea varstei si ar trebui sa ne gandim cum sa facem banii sa lucreze pentru noi (voi vorbi despre investitiile pe care le putem face cu banii nostri atunci cand voi reusi si eu primele mele investitii).


Mai este important sa ne educam financiar pentru ca nu exista asa ceva in scoala. Educatia mea financiara se datoreaza in primul rand directorilor cu care am lucrat precum sotului meu care a venit din familie (parintii contabili amandoi) cu o abordare sanatoasa a banilor. Asa se face ca doi oameni cu venituri medii au reusit sa-si cumpere apartament cu trei camere fara credit, sa mearga in vacante externe de cel putin de doua ori pe an si sa-si permita tot ce au nevoie fara sa recurga la imprumuturi "prietenesti".

Pentru inceput recomand cu caldura cartea lui Robert Kiyosaki intrucat are toate elementele care m-au ajutat si ma ajuta sa fiu "pe plus". Mai jos o aveti pe Kim Kiyosaki, unul dintre modelele mele, raspunzand la intrebarile financiare de pe Facebook.

Tu ce metode ai sa ai mai multi bani?


Watch live streaming video from richdadlivechat at livestream.com



Daca ti-a placut postarea, te-ar mai putea interesa si capitolul BANII NOSTRI din cartea GHID DE FERICIRE PENTRU INCEPATORI precum si postarile




No comments:

Post a Comment

Astept parerea ta:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...