Saturday, October 20, 2012

CE AM INVATAT DE LA RICHARD BANDLER AND PAUL MCKENNA. CUVINTELE TOXICE.




Cele mai multe dintre lucrurile pe care le-am auzit la Londra sunt lucruri pe care le stiam deja, totusi, una e sa stii si alta e sa constientizezi, sa aplici si sa fii greu de influentat de mediu. Si aici am s-o spun fara ocolisuri, sunt putine lucruri bune pentru psihic in mediul romanesc, si chiar daca in UK sau alte tari civilizate lucrurile stau ceva mai bine, mediul e si acolo agresiv si dezechilibrant. Si asta se intampla pentru ca oamenii sunt agresivi si dezechilibrati. Ne-am obisnuit sa criticam "societatea" fara sa realizam ca noi o construim si ca fiecare dintre noi are o mare influenta asupra a ce se intampla. Ne spunem ca vom fi mai buni, mai dedicati, mai amabili atunci cand ceilalti vor fi asa. Si nu realizam ca suntem oglinditi de reactia celor din jurul nostru. Dar despre oglindire, voi povesti intr-o postare ulterioara.

Cuvintele pe care le folosim ne influenteaza viata. Si daca faceti un mic exercitiu de observatie, veti auzi doar cuvinte exprimand nemultumire, ce nu merge, ce e rau. Iar pentru creierul nostru aceste observatii a ce nu ne place constituie comenzi de actiune. Asa ca, voluntar sau involuntar, ne indreptam spre situatii care vor confirma starea noastra de nemultumire.

Ce e insa mai grav, este faptul ca atunci cand criticam, barfim sau punem o eticheta negativa ne facem noua rau. Starea noastra este una negativa, iar creierul nostru este setat ca atunci cand ne simtim rau sa ne blocheze actiunile pentru a ne proteja. Daca atunci cand am fost parasiti de partener concluzionam ca toti sau toate sunt una sau alta, nu spun ce :)), creierul nostru ne va bloca relationarile, intr-o masura mai mare sau mai mica. Noi, in Romania, folosim cuvintele negative cu o fervoare de neimaginat. Adesea astfel de discutii imi strica starea de spirit. Dar am remarcat ca atunci cand renunt la etichetarile negative, reusesc, cu aceleasi persoane cu care majoritatea au probleme de comunicare, sa discut, sa negociez, sa ajung la un numitor comun.

Alt set de cuvinte toxice e reprezentat de exclamatiile: Vai, iar e luni!, Nu mai pot!, Nu se mai termina ziua/saptamana/ora asta! sau intrebarile gen: Mai poti?, Ai obosit?, Asa-i ca nu se mai termina ziua asta? Sincera sa fiu, chiar daca sunt amabila cu persoanele care folosesc astfel de expresii sau intrebari, imi vine sa le sfatuiesc sa se pensioneze sau sa devina casnici daca a fi la serviciu e asa epuizant. Oamenii nu inteleg ca ei transmit aceste mesaje la creier, creierul le proceseaza, si apoi se mira de ce nu sunt motivati (creierul blocheaza actiunile sa ne protejeze de pericol), de ce au imunitatea scazuta si de ce le vine sa plece acasa la o ora de cand au ajuns la treaba. Inlocuiti aceste remarci cu unele pozitive. Starea si atitudinea pe care le avem sunt in puterea noastra. Dar sa nu ne miram ca ne simtim rau daca incepem ziua cu remarci: Vai ce de-a treaba am!, Iar serviciu!, Ce rau ma simt!

Mai sunt cuvinte toxice mai greu de observat, iar ele si-au capatat toxicitatea prin folosirea lor in contexte punitive ori de constrangere, cum ar fi: trebuie, sa muncesti, din greu... Nu degeaba le-am pus pe acestea trei. Cand ii intreb pe elevii mei ce e necesar sa faci pentru a avea succes, ei mi le aliniaza pe acestea trei: Trebuie sa muncesti din greu! Cand le aud, imi vine mie sa fug, chiar daca relatia mea cu aceste cuvinte a devenit mai buna pe masura ce m-am maturizat. Oamenii care au succes, au atitudinea corecta. Pentru ei cuvantul de ordine e actiunea nu munca, ei sunt jucatori pe piata, nu muncesc din greu... Orice am face, si chiar ORICE facem poate fi motivant sau demotivant, sursa de stres sau satisfactie, asa cum ne setam creierul s-o recepteze. Nu va mai plangeti ca va blocati creierul si va demotivati. Incet-incet inlocuiti cuvintele toxice cu unele pozitive si motivante si, dovedit stiintific, intreaga bio-chimie a creierului se schimba. In bine! S-ar putea sa fiti promovati sau pur si simplu veti astepta cu drag ziua de luni. Veti pierde o parte din respectul plangaciosilor din jurul vostru ca nu mai aveti probleme asa mari si serioase ca "lumea buna", dar veti castiga calitatea vietii, in timp, sigur, mai multi bani si cei din jurul vostru vor fi fericiti sa va aiba in preajma. Garantez!





No comments:

Post a Comment

Astept parerea ta:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...